Start CRM selectie met analyse van procesOm een passend CRM te selecteren, is het aan te raden uw huidige en toekomstige behoeften te weten. Om dit goed te doen: start bij het in kaart brengen van uw (sales) processen. Succesvolle CRM implementatie?Het succes van een CRM implementatie staat of valt bij de juiste vertaling van de bedrijfsprocessen/verkoopprocessen in de technologie van het CRM-systeem. Het is daarom belangrijk uw behoeften goed in kaart te brengen. Niet alleen de algemene behoefte, maar tot op procesniveau. Daar kunt u namelijk uw winst pakken met efficiëntie en effectiviteit. De procesinventarisatie is tevens het blauwdruk voor uw CRM implementatie. De processen en de structuur vormen de basis en zijn zodoende enorm belangrijk! Na een behoefte & proces inventarisatie heeft u de informatie in handen waarmee u een beslissing kunt nemen voor een CRM-systeem. Dit is tevens het leidende document (plattegrond) voor uw CRM implementatie. Proces mapping, het CRM plattegrondProces mapping, of proces modellering, is een onderdeel van BPM (Business Proces Management). Met deze techniek brengen we processen in kaart. De bedrijfsprocessen worden geanalyseerd & ontworpen om het beste te voldoen aan de bedrijfsdoelen. In het geval van CRM gaat het om het creëren van efficiënte en effectieve verkoopprocessen. Efficiënte verkoopprocessen: Met zo min mogelijk moeite een verkoopproces doorlopen. Workflows, goede zoekfuncties, integratie met VoIP, takenlijsten, automatische mailtjes, brief- en mailsjablonen, samenvoegsjablonen, en dergelijke onderdelen helpen daarin. Effectieve verkoopprocessen: Uiteindelijke gaat het om acquisitie van nieuwe klanten, klanttevredenheid en klantbehoud. Een gepersonaliseerde klantbeleving, slimme ‘marketing automation’, informatie beschikbaarheid, snelle benadering en reactietijd zijn hier voorbeelden van. Definiëren van processenBij elke processtap is de vraag, welke waarde voegt het toe voor de klant? In Lean management probeert men erop te focussen overige ‘verspilling’ te verwijderen. Voor een duidelijk proces vinden wij het handig om de W-vragen mee te geven als houvast. Wat: Wat moet er gebeuren in de processtap? Wie: Wie moet het uitvoeren? Wanneer: Wanneer moet het worden gedaan? Hoe: Hoe moet de taak worden uitgevoerd? Waarom: Welke waarde voegt het toe? Voorbeeld: Jan van telemarketing (wie) moet binnen twee dagen (wanneer) de nieuwe lead nabellen (wat). Waarom: snel contact met de lead is belangrijk en klantvriendelijk. Hoe: in het telefoongesprek met de lead behandel je de volgende vragen: (…) ‘Activity-based’ werkenIn het CRM kunnen taken/processtappen worden toegewezen aan gebruikers. Daarom is het erg handig om te weten ‘wie’, ‘wanneer’, iets moet doen. ‘Wat’ er moet gebeuren en ‘hoe’ kan in de omschrijving van de taak komen. ‘Waarom’ is goed om eens te overdenken als verdieping. Deze procesbeschrijving gaat bijdragen aan het ‘activity-based’ werken met CRM: persoonlijke takenlijstjes met jouw taken. De standaard taken worden automatisch gegenereerd door het systeem. Het CRM werkt voor jou. Zoho CRM: workflows en blauwdrukkenOm het proces te vertalen in Zoho CRM kan je workflows en blauwdrukken gebruiken. Met een blauwdruk teken je de processen na in het CRM, waarbij je in de transitie van de ene naar de andere stap het CRM ‘iets’ kan laten doen: een taak aanmaken, een mailtje versturen, de gebruiker een notitie laten invullen, et cetera. Zo structureer je het proces in Zoho CRM, zodat iedereen hetzelfde pad volgt en duidelijk is in welke fase iets zich bevindt. Workflows kunnen ook los van blauwdrukken staan. Handig voor de efficiëntie. Voorbeeld: je vinkt een selectievakje aan en er gaat automatisch een mailtje naar de klant. Zoho Creator: maatwerk processenSommige processen kunnen niet vertaald worden in het CRM. Voor alle processen die we niet kunnen ondervangen (met nieuwe modules) in het CRM, kunnen we Zoho Creator inzetten. Met deze applicatie schrijven we maatwerk apps, die te koppelen zijn met het CRM. Op deze manier kunnen we hele verschillende bedrijfsprocessen ondervangen. Zo zijn we bezig geweest met scannen van barcodes, keuringsprocessen, cursusadministratie, asset-management, en meer. Daar ligt zeker een grote meerwaarde. Zo kunnen we een totaal oplossing bieden voor veel processen en workflows. Onze rol als Zoho specialistWij helpen u graag bij uw proces en behoefte inventarisatie. We kunnen uw processen (helpen) tekenen, documenteren en vertalen naar een behoefte/implementatie plan. Volgens ons de logische eerste stap bij een CRM selectie traject en CRM implementatie. Daar zit het denkwerk en moet de meerwaarde gevonden worden. Behoefte en proces inventarisatie aanvragen >> CRMstrategen is officieel partner van Zoho CRM Nederland.Lezen waarom wij gekozen hebben om Zoho aan te bevelen bij onze klanten? Lees meer op www.CRMstrategen.nl/zoho-crm. Daar kunt u ook een gratis proefabonnement aanvragen. We helpen graag bij de implementatie!
|
https://www.crmstrategen.nl/diensten/zoho-crm/ |