Als u advies nodig heeft over inkoopkwesties kunt u een inkoopadvies bureau inschakelen. Dit bureau kan veel voor u doen. Zo kan het inkoopadvies zich richten op het inventariseren van de behoeften door bijvoorbeeld marktonderzoek uit te voeren en deze gegevens gebruiken om een inkoopstrategie te formuleren. Het inkoopadvies kan echter ook betrekking hebben op de fasen die daarna komen zoals offerteaanvragen of het beoordelen van reeds bestaande offertes. Als u gebruik wilt maken van een professioneel bureau om u van inkoopadvies te voorzien, let dan vooral op de ervaring van de medewerkers. Een ervaren bureau kan u helpen om de inkoopkosten omlaag te brengen en om het meeste uit uw investeringen halen.

 

Het effect van relaties bij inkoopadvies tussen de inkoper en de leverancier

De relatie tussen inkoper en leverancier is zeer belangrijk, ook als het om inkoopadvies gaat. Zaken doen is immers makkelijker als u de ander aardig vindt. In het inkoopadvies schuilt hierin echter ook een valkuil. Als inkoper is het namelijk belangrijk om een zekere mate van rationaliteit en objectiviteit in het oog te houden. Veel bedrijven kiezen tegenwoordig dan ook voor een inkoopbureau dat onafhankelijk een oordeel kan vormen over de beste leveranciers. Een goede relatie tussen inkoper en leverancier is zeker belangrijk maar er zal altijd gedacht moeten worden vanuit de prioriteiten vanuit het bedrijf en niet vanuit persoonlijk oogpunt.

 

Strategisch inkoopadvies als middel voor beleidsbepaling van een organisatie of bedrijf

Inkoopadvies kan helpen de inkoopstrategie aan te passen en te verbeteren. Het gaat dan om zowel goederen als diensten. Dit inkoopadvies kan zich richten op de soort leveranciers die worden benaderd, maar kan bij een andere strategie, zoals kosteneffectiviteit, zich ook richt richten op bijvoorbeeld kostenbeheersing. Deze vorm van inkoopadvies kan toegepast worden in iedere markt, ongeachte het product of de dienst die wordt aangeboden. Het gaat immers om de strategie erachter, welk speerpunt wordt door een bedrijf of organisatie belangrijk gevonden. En of die strategie dan wordt toegepast in een bedrijf dat grondstoffen verkoopt of een uitzendbureau dat vooral diensten aanbiedt, maakt dan niet zoveel uit.